Kronika Brutusu

home
Návrat na domovskou stránku skupiny BRUTUS
Cestovní plán | Přehled vydaných desek | Texty a akordy | Básničky a říkanky | Fotogalerie | Kronika | Historie skupiny | Návštěvní kniha | Kontakty |

Domů
Cestovní plán
Přehled vydaných desek
Texty
Básničky a říkanky
Fotogalerie
Kronika - poslední díl
Historie skupiny
Návštěvní kniha
Kontakty

Kronika: 05-2002

Předchozí: 04-2002 03-2002 02-2002 01-2002 12-2001 11-2001 10-2001 09-2001 08-2001 07-2001 06-2001 05-2001 04-2001 03-2001 02-2001 01-2001 12-2000 11-2000 10-2000 07-08-09-2000 06-2000 05-2000 04-2000 03-2000

Následující: 06-2002

26. 5. 2002

Ve středu jsme byli v Praze v Lucerna Baru. Tomáš hrál už zas na svou starou basovou kytaru. Našel ji prodanou v bazaru, vykoupil ji zpátky za tři a půl tisíce. Teplota v sále byla snad 40 stupňů Celsia. Zvuk na podiu byl čistý skoro jako na předcházejících venkovních podiích. V Lucerna Baru se chystá letos v létě oslava 35. narozenin skupiny.

V pátek jsme byli v Bítovanech. Zácpa na silnici Letenský tunel-Vysočany a Praha-Chlumec nás neodradila od krátké zastávky u pumpy OMV, kde jsme nakoupili zeleninové kompoty, převážně feferonkové. Na Radio Beat, které bylo slyšet až za poděbradský most, hrajou klasické kousky, některé máme na repertoáru. Rock and roll té sorty, co hrálo Limonádový Joe, to ovšem není. Přijeli jsme pozdě a pozdě taky začali, skoro v deset. Moc to nevadilo, protože nejvíc návštěvníků dorazilo ještě později, nakonec jsme zařadili i občerstvovací přestávku. Kouťák si dal záležet na výběru reprodukované hudby, končilo se kolem třetí. Do hotelu v Chrudimi jsme přijeli v šest; Kouťák, Čenda a Václav, místo toho aby šli spát, vylezli na plochou střechu a kouřili a popíjeli plzeňskou dvanáctku. Ze střechy je vyhnal zásah policie, která se pokoušela na ně svést střepy na chodníku před hotelem. Ty ale byly z lahví od šampusu, tak to uhájili. Močení do komína bylo nicméně jako výtržnictví penalizováno třemi stovkami.

Chrudim: za komín

V sobotu v Plasích jsme začali se zpožděním, něco nefungovalo na hlavním zesilovači, po hodině začalo pršet, voda zatekla do mixážního pultu a až do konce z něj nevytekla, museli jsme kvůli tomu udělat přestávku. Někdo navrhoval rychlé vysušení hned v neděli, Kouťák pak rozhodl pult zavřít s tím, že na dalším vystoupení se uvidí. To bude v Lovosicích v pátek. Publikum, které se sešlo v hojném počtu, se nedalo deštěm odradit od vytrvalého tance. Páni pořadatelé dovolili akci protáhnout, tak jsme přehráli celý set list. Podobna římské vlčici, G-cisterna z plzeňského pivovaru napájela všechny žíznivce.

V pátek budeme v Lovosicích, začíná tam dvoudenní festival.

Altros Lovosice

Se skupinou Vynález zkázy jsme hráli letos v Roudnici, se skupinou Nestel Postel v Lovosicích loni.

V sobotu 1. 6. budeme společně s nadějnou skupinou Prolog v Rakovníku na koupališti místo původně plánovaného koňského závodiště. Akce bude začínat v 18:00 a končit už ve 22:00, ohňostroj není možný. Michal Cerman na této akci nebude.

20. 5. 2002

Ve čtvrtek měl Pavel absolventský koncert z Pražské konzervatoře. Hledal jsem Besední ulici v Praze nejdřív někde u Malostranské Besedy. Obešel jsem blok kolem dokola a pak ještě další blok, marně. Koncert už začal. Ve stánku jsem si koupil mapu, svým z kalných obrazovek počítačů zesláblým zrakem vyhledal hodně skrytý small-printem natištěný název, a vypravil se tam přes rozkopaný Újezd. Z jednoho dvora se ozývalo šílené bubenické sólo. To určitě bude tam! Už jsme byli čtyři, kdo to místo hledal. Průjezd vedl do norské ambasády a byl zavřený závorou. „Jak se dostanem dovnitř, na to bubnování?“ ptali jsme se vrátného. Zatvářil se vlídně a dokonce vyšel ven z kukaně, ale ne, ne, dovnitř nás rozhodně pustit nemůže. Možná je vchod z druhé strany, obešli jsme blok, ale na druhé straně vedl dvůr někam do Sokola. Znovu mapa - ještě o dva bloky dál. Když jsme dorazili, právě se hrálo na marimby. Akce byla v sále Na Prádle, hrává se tam jazz a blues a sídlí tam taky nedávno zřízené Museum populární hudby. Letos končili kromě Pavla ještě tři bubeníci, tak na jevišti stály čtyři stejné soupravy Sonor. Z naší kapely se přišli podívat ještě Václav a Zbyněk. Tomáš, který je té konzervatoře posluchačem, tam hrál na svou krásnou basovou kytaru z matového dřeva. Po marimbách se hrály lehké jazzové skladby, Pavel zamontoval sólo podobné tomu, co hraje v I want Candy od Strangeloves do Ellingtonovy Karavany. Vrcholem koncertu bylo společné bubnování na všechny čtyři soupravy. Pojď pryč, tady už se bude jen chlastat, vyvlekl mě po koncertě Václav. Divadlo je vybaveno výkonnou a cenově přístupnou kavárnou. Na Újezdě bylo ještě slyšet zvuky ohňostroje, nebo to byla mafiánská přestřelka? V černé kronice toho dne bylo přepadení benzinové pumpy na Příbramsku granátem. Na odjezdové ceduli na Wilsoňáku u koleje, ze které nic nejelo, stálo ŠŠŠŠŠŠŠŠŠŠŠ. V novinách pána na protějším sedadle v rychlíku do Kralup jsem zahlédl nadpis Nosorožci raději volili páření, při pozornější prohlídce se to změnilo na Nizozemci raději volili pravici, ale bylo to úplně jedno.

V pátek jsme byli ve Zbiroze. Že se skloňuje ve Zbiroze a nikoli ve Zbirohu, víme z originálního pramene(u?). Tím je dopis starý dvacet let, v němž se z městského úřadu starostlivě ptají, jestli skupina Brutus smí hrát. V odpovědi z rakovnického okresu stojí, že tento měsíc nikoli, a že „další povolení činnosti bude provedeno na základě výsledků šetření“. Výsledek byl samozřejmě negativní. Kapelu jsme pak zaregistrovali pod názvem Kyklop na Praze-Východ. Nevíme, jestli tehdejší zákazy a povolování a registrace vlastně neplatí i dnes, jestli náhodou nezapomněli tehdejší vyhlášky zrušit, takže, co když platí současně s dnešním uspořádáním?

Zábavička ve Zbiroze byla jak má být, protáhla se skoro do dvou. Bylo to v souladu s potřebami a přáním většiny města. Tomáš hrál na novou basovou kytaru z Václavova obchodu, tu svoji starou a krásnou po kalbě na Malé Straně už nemá. V divadle nebyla, a od dvou obvolal všechny taxislužby a Ztráty a nálezy. Na dráze dražili už tři kontrabasy, o které se nikdo nepřihlásil. To není úplně nelogické, protože hráči na kontrabas, aby nemuseli objemný nástroj stěhovat, mají často víc kusů pro různé soubory, kde působí, a těžko se to udrží pod kontrolou. Basová kytara nebo housle jsou něco jiného. Ve svém posledním stadiu Charlie Parker, když už jezdil podzemní dráhou, tam zapomínal saxofon.

V sobotu jsme byli nejprve na pivní slavnosti v Přešticích. Akce byla na sále, i když venku bylo krásně, pan pořadatel zřejmě nechtěl riskovat problémy s hlukovými prudiči. Na plakátech stálo, že budem hrát tři hodiny, s námi ale před tím domluvil hodinu a čtvrt, to jsme nakonec nepřetáhli, protože jsme jeli ještě do Hluboké u Kdyně. Po nás byla skupina Bradavice, to už jsme ale museli jet. Celé to uváděl a diskoškou vyplňoval Radek Tolar z plzeňského Céčka. Nabrali jsme tři zájemce o dopravu brutobusem, s tím, že pomůžou skládat aparát.

V Hluboké v nenapuštěném bazénu byla pohodová zábava v duchu šumavských tradic. Všechno fungovalo, páni pořadatelé vědí, jak se co dělá. Na konci, když zpěváci přidali bez kapely Chains, v nejedněch očích krásných dívek se zatřpytily slzy. S vynášením aparátu na břeh - na dno bazénu si ani tento rok Prcínek netroufnul zajet - pomáhal jedině pankáč Beky, který předtím vypadal nejponičeněji. Inu, punk is not dead. Když jsme kolem šesté při návratu do Rakovníka projížděli Přešticemi, v Spolkovém domě pivní slavnost ještě neskončila. Předal jsem Vladěnovi ke skouknutí další betaversi betaverse CD Třikrát denně akt - druhé vydání.

13. 5. 2002

V pátek jsme byli v Dolní Bělé. Celé odpoledne pršelo, drobný déšť místy proložený letní bouřkou. Přestože brutobus přijel na místo už před šestou, rozbalit a postavit aparát se mohlo až v půl deváté. Samozřejmě jsme pak vynechali přestávku, přesto jsme končili až o půl jedné.

V sobotu jsme byli v Lounech. Zábava se krásně sešla a od půlky si nic nepamatuju, ale předem jsem to hlásil. Byl tam nicméně Míra Blažek a udělal pár obrázků.

Před dvaceti lety touto dobou jsme dostali velký úřední zákaz, po kterém jsme pak museli změnit název kapely z Brutus na Kyklop. Minule jsme zde ocitovali dopis od policie okresnímu úřadu. Dnes tu máme jeden z odborných posudků na texty, na jejichž základě okresní úřad soubor pak zakázal. Na naší kopii podpis chybí, psala to nějaká ženská, jméno už jsme zapomněli.

Texty hudební skupiny Brutus
----------------------------

Texty některých českých písní mají podprůměrnou úroveň 
(zejména autorů Pleska -Hasal), obsahově se neslučují se zásadami 
současné textové tvorby, socialistické výchovy a morálky, vyhovují 
snad vkusu malé části narušené mládeže - s mentálními úchylkami 
a antispolečenským jednáním i chováním. Normální, zdravá mládež 
se smyslem pro cit, normy lidského soužití, úcty k hodnotám, hu- 
manismus, úcty muže k ženě, smyslem pro takt, společenské chování 
a jednání nutně musí texty hodnotit negativně a to i v tom směru, 
že autoři převážnou část mládeže vlastně podceňují a jí pohrdají, 
když se domnívají, že tyto texty vyhovují vkusu a modernosti všech 
přítomných na tanečních zábavách.

Výjimku tvoří texty J. Monharta, které tyto závadné znaky nemají. 

V komentáři k soupisu textů skupiny Brutus se píše:"Ve svých pís-
ničkách se snažíme o zachycení a reflexi prostředí, snažíme se také, 
aby naše texty byly svým způsobem provokující. K rock and rollu 
přece patří provokovat - nelze až do omrzení opakovat otřelé fráze 
o ztracených věnečcích z min. století před publikem. Provokovat 
chceme k pozitivním životním projevům a funkcím..."

     Při vší toleranci, které se skupina dovolává, potřeby nových, 
neotřelých textů vhodných pro současnou mládež a pod. nemůže 
žádný soudný, rozumově normální a myslící jedinec považovat za 
příspěvky k pozitivním životním projevům texty, které jsou obsahově 
zaměřeny na alkohol, pivo, hrubé výrazy, slang a pod.
Příkladem jsou texty zaměřené na stavy před flámem a po flámu, 
kdy text pokračuje - budem šílet až tam zcvoknem a až holky, kluci 
půjdem na zem, budem tam pít rum atd.
O duchaplnosti dalších textů svědčí několik dalších ukázek: 
Tam, kde je pult nálevní, kde teče proudem rum, když už pátej 
zmizel v ní se oddala mejm rtům,
nebo: Láhev piva, pak holka líná ... - nebo: Voblíknu špinavý 
džíny a jde se... 
Co říci textu, kterým je hodnocen vlastní zpěv skupiny: Náš pro- 
fesionální zpěv naplní hrůzou celý sál...
Též se domníváme, že publikum těžko může zajímat text, kterým autor 
oznamuje, že "Tvoje máma to ví, že jsem blázen" - pravděpodobně 
ji polituje a popřeje jí, aby to dceři včas rozmluvila - text totiž 
pokračuje - vyber si, chceš-li jít se mnou, vyber si cestu svou, 
vyber si, chceš-li být bláznovou...
Dále by bylo možno silně pochybovat o logice textu s dalším 
v uvozovkách pozitivním obsahem:
Pojď se mnou na diskotéku, oddáme se snům, bez rozdílu ras i věku 
budem tam pít rum.
Též je nejasné, co je pozitivního a provokujícího na obsahu textů 
Znáš tu dívku tam a Kdy se na to domluvíme  - kdy v první písni 
chlapec se ptá: Znáš tu dívku tam, ta se mi líbí, tudá, tudá, tudá, 
jsem do rána sám, já bych ji hned chtěl a navazuje text: pojď se 
mnou teď ven a v klidu buď mou - tudá, tudá, tudá buď mou - kdy 
se ptá někoho na neznámou dívku a zároveň ji žádá o poněkud citli-
vou věc zároveň. Druhá píseň - Kdy se na to domluvíme, kdy se na 
to sejdeme, všechno známe, všechno víme, rovnou na to vlítneme, 
bez předsudků bez formalit, zbav se toho břemene, nevšímej si 
že jsem nalít budu jako z křemene - v tomto textu není vůbec jasné 
na co se mohli domluvit, když říká autor textu předem že nalít.

Další texty - Hej kámo, Řekla že se stydí, Moje baba, Automat 
svět, Ty to děláš správně, Třikrát denně akt, Ženský lékař, Nezlobte 
se, že vás ruším, Dej mi svou lásku, Celý večer rock and roll, 
Gorila, Ještě kousek, Nesmíš takhle vonět - lze stručně hodnotit:

texty jsou obsahově slabé, některé jsou dvojsmyslné, u posledních 
dvou textů, kde je poznámka, že se ještě nehrály je nutno toto s 
potěšením kvitovat - že se ještě nehrály a věříme, že se hrát nebudou.

                                         Podpis chybí


Dnes, po dvaceti letech, věříme že se ještě nějaký čas hrát budou. Hned tento pátek ve Zbiroze buď na hřišti nebo v přilehlém sále.

16. května v 19:30 v Muzeu populární hudby v Praze na Malé straně, Besední 3, má náš bubeník Pavel Fišar absolventský koncert z Pražské konzervatoře.

5. 5. 2002

Minulý týden jsme nevystupovali. Před dvaceti lety touto dobou jsme dostali velký úřední zákaz, po kterém jsme pak museli změnit název kapely z Brutus na Kyklop. Zde je dopis od policie okresnímu úřadu, který nad činností kapely měl neomezenou moc. Ovšem zákaz tehdy mohli vydat zcela libovolně, ale pro krytí bylo zvykem, že takový dopis byl od policie objednán, ústně nebo telefonicky. Na policii ho zřejmě napsali trochu spatra, protože např. od Plastiků jsme nikdy nic nehráli.

Vysvětlení zkratek a pojmů:
SNB - Sbor národní bezpečnosti, tehdejší policie, dělila se na dvě složky, uniformovanou VB, Veřejná bezpečnost, a v civilu, StB, Státní tajná bezpečnost
ČSSR - Československá socialistická republika, tehdejší státní útvar
Náčelník - tehdejší vrchní velitel, souznějící překlad z ruštiny, neplést s kmenovým náčelníkem u divochů

Okresní správa SNB
R a k o v n í k
čj.: 30-1112/OK-82                     Dne 27. dubna 1982


Okresní národní výbor
odbor kultury

R a k o v n í k

Beatová skupina BRUTUS - informace.

     V poslední době jsou zjišťovány poznatky k nevhodnému 
vystupování beatové skupiny BRUTUS z Rakovníka, která při 
svých vystoupeních propaguje repertoár západních beatových
skupin a skupin, kterým byla v ČSSR zakázána činnost pro 
jejich antisocialistické zaměření. Jednalo se zejména o sku-
pinu Plastic People z Prahy. Nevhodnost repertoáru skupiny 
BRUTUS, zejména texty českých písní a jejich podprůměrnou úro-
veň, kritizuje i část mladých lidí, kteří vystoupení této sku-
piny navštěvují. Naopak tento repertoár je oblíben mezi záva-
dovou a protisocialisticky zaměřenou mládeží jak z okresu Ra-
kovník, tak i z okolních okresů. Styl skupiny BRUTUS, jejich 
vystupování a forma přednesu, přivádí závadovou mládež do 
transu, dochází mezi ní k nealkoholické toxikomanii, čemuž 
nasvědčuje to, že po skončení produkcí jsou na sálech zjišťo-
vány obaly od léků /Algena, Alnagon a pod./ a rovněž i rozšla-
pané léky, což bylo zjištěno ve více případech. Po skončení 
produkcí skupiny BRUTUS dochází velmi často k drobnému naru-
šování veřejného pořádku a poškozování veřejně prospěšného 
zařízení.

     Vystupování skupiny BRUTUS propaguje západní způsob ži-
vota mezi mládeží, neslučuje se se zásadami socialistické vý-
chovy mládeže a působí negativně na její myšlení, přesvědčení 
a morálku.

                                    N á č e l n í k  : Fojtík


Tak my jsme propagovali už tenkrát to, o co dnes usilují všechny pokrokové složky společnosti, skoro všechny strany i vlády. Máme na to potvrzení přímo od policie. Akorát té tehdejší závadové i nezávadové mládeži je dnes o dvacet let víc.

V pátek 10. května už od osmi - protože tam se musí končit včas, jinak se platí pokuta nejmíň litr rumu - budem nedaleko Plzně v Dolní Bělé, poprvé v tomto roce za třpytu hvězd. V sobotu taktéž za třpytu hvězd budem v Lounech pod starými stromy u viaduktu k Dobroměřicím.

Co ještě včera bylo aktualitou, je dnes již Kronika
Sáša Pleska

Předchozí: 04-2002 03-2002 02-2002 01-2002 12-2001 11-2001 10-2001 09-2001 08-2001 07-2001 06-2001 05-2001 04-2001 03-2001 02-2001 01-2001 12-2000 11-2000 10-2000 07-08-09-2000 06-2000 05-2000 04-2000 03-2000

Následující: 06-2002

home
Návrat na domovskou stránku skupiny BRUTUS
Cestovní plán | Přehled vydaných desek | Texty a akordy | Básničky a říkanky | Fotogalerie | Kronika | Historie skupiny | Návštěvní kniha | Kontakty |