. |
Brutus používá Behringer ADA8000A/D: 8x mikrofonní předzesilovač do ADAT optical výstupuD/A: ADAT optical vstup do 8x linkový výstup V racku na podiu máme dva ADA8000. Do předzesilovačů k A/D měničům připojujem mikrofony a nástroje na podiu. Dva ADAT výstupy z ADA8000 vedeme do Hammerfallky (RME HDSP9652, PCI, 3xADAT vstup, 3xADAT výstup) v PC na podiu, ve kterém běží DAW REAPER / WIN XP. Dva ADAT výstupy z HDSP9652 vedeme přes měnič ADAT/cat5 do mixážního pultu. Třetí výstup z HDSP9652 vedeme do prvního D/A měniče ADA8000 pro odposlechy na podiu. ADAT výstupy z mixážního pultu vedeme přes RANGE X zpět do racku na podiu. Jeden ADAT vedeme do druhého D/A měniče pro buzení PA, druhý ADAT vedeme do třetího vstupu HDSP 9652 pro záznam z mixu a talkback. Dvě jednotky jsme u pražského Audiopro pořídili v roce 2003, když jsme začali koncipovat multitrackové nahrávání živáků. Další dvě jednotky jsme nakoupili u Thomanna v roce 2008, když jsme zrušili párák mezi podiem a mixpultem. Poslední kus jsme koupili zase u Thomanna minulý týden, v březnu 2011. Zařízení není nějaká zásadní investice, stojí kolem 4000Kč. Co píšou ostatníADA8000 je velmi oblíbený aparátek. Používá se v malých i velkých studiích. Provedení je důkladné, odolá i v živém prostředí. Schema zapojení odvozené z reálného přístroje na stránkách výrobce předzesilovačů a žárovkových kompresorů. (Úspěšná) zkouška předělání vstupu na transformátor na blogu studia pro natáčení dechových nástrojů. Možnosti náhrady podobnými aparáty podle stavu vývoje v půlce r. 2009. Diskuse na fóru k vlastnostem a použití. Diskuse na fóru k přískoku v nastavení gainu. Na webu je toho napsáno mnohem víc, zařízení je hodně rozšířené. Najdou se i negativní názory, chvála jednoznačně převažuje.Měření zesilovačů je popsáno na stránkách firmy HW.cz, část 1 a část 2. Odstup předzesilovače pro natáčení CD by měl být lepší než 105 dB. Naše měření - zesílení a odstupSinusový signál 440Hz pro analogové vstupy jsme generovali pluginem Tonegenrator v DAW Reaper do USB zvukovky M-Audio FastTrackPro. Do druhého počítače s DAW Reaper jsme signál při měření převedli přes 1394 zvukovku MOTU MkII v rozlišení 24 bit. To je universální 10 vstupová analogová zvukovka navíc s osmikanálovým vstupem a výstupem ADAT. Hodí se nanejvýš do domácího studia, tedy pokud máte doma dost místa, abyste ji mohli dát daleko od ostatního zařízení, aby nerušila brumem. Optické vstupy a výstupy MkII a ADA8000 jsme propojili optickým kabelem. MkII byla nastavena jako master hodinového signálu 48kHz, ADA8000 jako slave přes ADAT. 24 bitů vyjádřeno v dB je 20*log(2^24)= 144,5dB mezi nulou a clipem. Při vypnutém ADA8000 Reaper ukazuje minus nekonečno.MOTU MkII 1394 ADAT IN 1-8, Reaper 3.75, Behringer ADA8000 Offline Na všechny mikrofonní vstupy obou kusů jsme postupně přivedli stejný symetrický signál 440Hz nastavený výstupním knoflíkem na FastTrackPro těsně pod clip na citlivějším kusu ADA8000. Rozdíly mezi kanály na jednom kusu jsou v desetinách dB. Maximální zesílení kusu z r. 2007 a 2010 se liší o 1dB, to je velmi dobrá hodnota. Bohužel jsme měli jen čínský stokorunový multimetr, tak jsme neměřili úroveň vstupního signálu. Měření je tedy jen relativní mezi dvěma kusy. ADA8000 S/N S0708941187-0712, gain knob position 20, mic inputs one by one loaded with 440Hz sym ADA8000 S/N S1003638187-1005, gain knob position 20, mic inputs one by one loaded with 440Hz sym Šum a brum s gain knoflíky na poloze 00 při otevřeném mic vstupu je -92 až -94dB u obou kusů. ADA8000 S/N S0708941187-0712, gain knob position 00, mic inputs open ADA8000 S/N S1003638187-1005, gain knob position 00, mic inputs open Připojení dynamického mikrofonu s impedancí 200 ohmů je s hlediska odstupu blízké zkratu mikrofonního vstupu. Při plně vytočeném gain knoflíku je odstup při zkratovaném mic vstupu u kusu z r. 2007 -75dB, u kusu z r. 2010 ještě o pár dB méně, ale vstup 8 má u tohoto kusu jen -72dB. Rušivý signál je u tohoto kusu při zkratovaném vstupu 1 a 2 sykot, sykot s trochou brumu u vstupů 3-7, u vstupu 8 je to brum. Barva tohoto brumu je jakoby ze zemní smyčky, s nízkým obsahem harmonických. Je to snad způsobeno zanedbáním při montáži. ADA8000 S/N S0708941187-0712, gain knob position 20, mic inputs short circuited ADA8000 S/N S1003638187-1005, gain knob position 20, mic inputs 2-3 short circuited Linkové vstupy u ADA8000 jsou zapojeny přes odporové děliče do vstupů mikrofonních. Často bývá, že linkové vstupy mikrofonní předzesilovač obchvacují, ale zde to tak není. Ať se do linkového vstupu na ADA8000 připojí cokoli, byť i zkrat, celé se to chová pořád jako otevřený mikrofonní vstup. Zjistili jsme, že otevřené mikrofonní vstupy chytají indukovaný brum a při plném gainu i víc syčí než vstupy zkratované. Naměřený odstup je -65 dB u aparátu z r. 2007 a -64 dB u aparátu z r. 2010. Posledně jmenovaný má však o 1 dB větší citlivost, tak jsou oba stejně špatné. Z toho vyplývá, že linkové vstupy u ADA8000 používat není při větším gainu vhodné. Do gainu na zoubku 10 (úhel 12h) není rušení moc slyšet. Pokud ADA8000 je zamýšlen jako studiové zařízení, při slabém signálu se zpravidla najde kabel, kterým se slabý signál přivede na mikrofonní vstup a gain se pak může stáhnout. Linkový vstup je tam asi jen pro zvýšení prodejnosti. ADA8000 S/N S0708941187-0712, gain knob position 20, mic inputs open ADA8000 S/N S1003638187-1005, gain knob position 20, mic inputs open Nastavení gainuPotenciometry pro nastavení gainu jsou zaskakovací na dvacet poloh. U kusů z r. 2007 je nastavení gainu u předzesilovačů hodně skokové mezi předposledním a posledním zoubkem. To při živém zvučení je nepříjemné. U kusu z r. 2010 je průběh rovnoměrnější, i když by mohl být rovnoměrnější ještě víc. Celkový rozsah nastavitelnosti gainu je u kusu z r 2007 i kusu z r. 2010 50 dB. Při rovnoměrném rozdělení by mělo být 2,5 dB na jeden zoubek. Naštěstí lze u kusu z r. 2010 jemně nastavit právě potřebný gain pro nejvíc live používaný mikrofon Shure SM58.ADA8000 S/N S0708941187-0712, gain vs. knob angle ADA8000 S/N S1003638187-1005, gain vs. knob angle ZávěrDle našeho měření Behringer ADA8000 má velmi dobrý odstup rušivého signálu. Citlivost všech kanálů je prakticky stejná. Linkové vstupy nejsou vhodné pro vyšší nastavení gainu. Průběh řízení gainu zaskakovacími potenciometry je špatný u kusu z r. 2007 a uspokojivý u kusu z r. 2010. Pokud je potřeba lepší řízení gainu, výměna za novější kus cestou reklamace nebo zahodit/koupit nový přinese žádaný efekt. Zkreslení a zvukový dojem jsme při této zkoušce nezjišťovali. Na webu je dost zpráv o tom, že přístroj je v tomto ohledu dobrý. |